Big in the USA - Reisverslag uit East Lansing, Verenigde Staten van Esther Nieuwenhuizen - WaarBenJij.nu Big in the USA - Reisverslag uit East Lansing, Verenigde Staten van Esther Nieuwenhuizen - WaarBenJij.nu

Big in the USA

Blijf op de hoogte en volg Esther

25 Februari 2014 | Verenigde Staten, East Lansing

Terwijl ik op Facebook berichten voorbij zie komen over de ‘lente’ in Nederland, zit ik hier nog steeds in de sneeuw. Al was er vorige week hier ook een supermooie dag waarvan ik hoop kreeg op een vervroegde zomer (6 graden en zon!!) de dag erna was alles weer terug bij het oude en heb ik de thermoleggings maar weer uit de kast gehaald.. Gelukkig komt er in mijn agenda een lichtpuntje steeds dichterbij.. Springbreak!! Over een paar dagen is het zover:)! Springbreak is hier echt een groot ‘ding’. Hordes studenten grijpen deze week hun kans om een tripje naar de zon of naar andere leuke plaatsen te plannen. Niet echt vergelijkbaar met onze herfst- of voorjaarsvakantie dus..:)

Toen ik nog in Nederland was, had ik al een beeld van Amerika en dan vooral dat alles groot zou zijn. Dat bleek inderdaad het geval te zijn. Maar naast de verwachtte dingen die ‘groot’ zijn in de US zoals frisdrankbekers, grote huizen met grote tuinen (echte rijtjeshuizen heb ik nog niet gezien), gebouwen en de campus, zijn er nog wat minder algemeen bekende dingen die echt een ‘groot ding’ zijn hier. Zoals bijvoorbeeld ‘gratis t-shirts’! In 2 weken tijd heb ik 4 gratis shirts verzameld en als ik echt mijn best had gedaan hadden dat er nog meer kunnen zijn;) Tijdens basketbalwedstrijden, evenementen van UAB (die activiteitenvereniging waar ik lid van ben), andere activiteiten op campus en ik heb gehoord dat ze soms zelfs random shirts uitdelen op straat. Een ander ding waar je op een doorsnee dag niet onderuit kunt komen zijn de ‘chocolate chip cookies’ . Naast de frisdrank en hamburgers is dit het enige wat je in elke dining hall kunt vinden. Wat me ook is opgevallen is dat ze je vaak proberen om te kopen met snoep;) zo heb ik al 4 keer iets van snoep in mijn postvakje gevonden met briefjes erbij zoals ‘stick with us’ bij een pakje kauwgom, chocolade in de vorm van een hartje met ‘live in the ‘heart’ of campus and experience all that MSU has to offer’ op een briefje. Deze versnaperingen zijn dus bedoeld om mensen over te halen om volgend jaar ook weer op campus te wonen en nu alvast hun plekje te reserveren. Een laatste ding zijn de flatscreens, die je in elke openbare plaats kunt vinden en die altijd aanstaan. Zelfs in bars en clubs waar muziek wordt gedraaid, kun je altijd sportwedstrijden kijken. Sport(kijk)fanaten zijn het hoor, die Amerikanen;)

Hoewel ik met mijn hoofd al in California zit, zal ik nog even wat vertellen over de highlights van de afgelopen tijd:) 21 jarige verjaardagen zijn hier ook vaak een grote happening. Nu werd onze Ierse Emma ongeveer 2 weken geleden 21. Ze wondt er geen doekjes om, want al sinds de eerste week had ze het constant voor de grap over de surprise party die wij uiteraard voor haar zouden moeten organiseren;) maar ik dacht, hoe kunnen we een meisje die het al weken over haar surpriseparty heeft nu echt verrassen. Uiteindelijk werd het een ochtend surpriseparty waarbij we haar beneden op stonden te wachten en we uit de klapdeuren tevoorschijn kwamen op het moment dat ze beneden aankwam om te ontbijten. Inclusief chocoladetaart met kaarsjes en natuurlijk onze fantastische versie van ‘happy birthday’, was het ons gelukt om haar te verrassen:)! Dat was heel erg leuk en die avond hebben we het verder gevierd door voor het eerst ‘echt’ uit te gaan (niet naar een huisfeestje maar naar een aantal verschillende barren). Ondanks dat we de plaatsen zelf niet echt leuk vonden, was het toch een geslaagd verjaardagsfeestje:)
Ik heb ook weer meegeholpen op een paar hele leuke activiteiten van UAB (en een paar gratis t-shirts verdiend;)) Op Valentijnsdag was er speeddaten, wat echt veel populairder was dan ik van tevoren had gedacht! Er zijn meer dan 400 mensen gekomen, op zoek naar liefde, of in de hoop om een van de prijzen te winnen die elke deelnemer kon winnen met een lootje wat ze kregen bij binnenkomst;) Verder was er nog een groot evenement waar studenten gratis konden schaatsen en/of verschillende casinospellen konden spelen om lootjes te winnen waarmee ze weer kans maakten op verschillende prijzen (o.a. een flatscreen, kaartjes voor sportwedstrijden en een levensgrote sticker van de mascotte Sparty die je op je deur kunt plakken, wie wil dat nou niet;)) Om nog maar weer even terug te komen op ‘grote’ dingen hier, Sparty zou je ook behoorlijk ‘groot’ kunnen noemen. Studenten hier zijn oprecht dol op hun mascotte. Hij was ook op het schaats/casino evenement en hij was een keer in een dining hall waar we aan het eten waren, dus toen hebben we onze kans gegrepen om met hem op de foto te gaan:)
Afgelopen weekend ben ik nog met 3 vrienden naar Grand Rapids geweest. Geen waterval daar, maar wel een leuke dag gehad daar met een wijk met huizen in alle kleuren waar je zowat kon schaatsen op de stoep, een klein centrum waar we wat rondgelopen en lekker geluncht hebben. Toch wel leuk om ondanks de kou toch wat plaatsen in de buurt te bezoeken:)

Maar nu wordt het tijd om mijn laatste wasjes te gaan doen en mijn tas in te pakken voor onze week naar de zomer!
Mocht je nou heel erg benieuwd zijn naar mijn nieuwe gratis shirts, naar de foto met Sparty of naar ons dagje Grand Rapids, ik zal wat nieuwe foto’s op Facebook zetten:)

Voor nu weer dikke knuffels en liefs vanuit East Lansing!!
xx

• 25 Februari 2014 - 12:16

Rudy:

Alvast veel plezier Essie! Zijn er al plannen gemaakt voor wat je allemaal gaat doen in California? Liefs uit Nederland

• 25 Februari 2014 - 13:12

Carine:

Hee Es, leuk om je stukjes te lezen! Zoals je het daar beschrijft is ook wel redelijk hoe ik het bedacht zou hebben haha. En super leuk dat je naar California gaat! Ben heel erg jaloers! Veel plezier nog! Liefs, Carine

• 25 Februari 2014 - 21:41

Lisa:

Hey Esther,

Ik zal binnenkort eens een wat langer verhaal typen over alle (niet zo heel spannende) gebeurtenissen ons in (best wel warme) kikkerlandje. Leuk om weer een verhaal te lezen. Passen die T- shirts ook nog een beetje of zijn ze ook Amerikaans groot? Ow, misschien even facebook checken voor de foto's.

Groetjes en veel plezier tijdens de spring break!
    X